De bekkenfysiotherapeut.

De bekkenfysiotherapeut richt zich op het onderzoeken en behandelen van mannen en vrouwen met problemen in het gebied van het bekken, de lage rug, buik en bekkenbodem. Veel bekkenbodemgerelateerde klachten zijn te verhelpen maar mensen hebben vaak moeite om met deze klachten bij een zorgverlener aan te kloppen. Schaamte speelt daarbij een rol en er wordt vaak gedacht dat men de enige is met bovenbeschreven klachten. Wanneer er over de schaamte heen wordt gestapt kan het leven weer veel prettiger worden.

De bekkenbodem is een spierlaag onderin het bekken die de blaas met de urinebuis, de baarmoeder met de vagina en de endeldarm ondersteunt. De bekkenbodemspieren hebben een openings- en sluitfunctie. Hierdoor zorgen de bekkenbodemspieren ervoor dat urine, winden en ontlasting door hun sluitingsfunctie opgehouden kan worden. Wanneer de bekkenbodemspieren ontspannen wordt plassen, ontlasten en seksuele gemeenschap mogelijk gemaakt. De bekkenbodemspieren dragen eveneens bij aan de stabiliteit van het bekken. Functioneren de bekkenbodemspieren niet goed, dan kan dat tot problemen op deze gebieden leiden. Denk hierbij onder andere aan ongewild urineverlies, vaak plassen, ontlastingsverlies, obstipatieklachten, verzakkingsklachten en seksueel ongemak. Pijn in de onderbuik, in de bekkenbodem of bij het stuitje of schaambeen komen hierbij ook voor. Lagerugpijn en bekkenpijn kunnen ook veroorzaakt worden door niet goed functionerende bekken- en bekkenbodemspieren.

De bekkenfysiotherapeut adviseert u over uw toiletgedrag, drink- en eetgedrag en geeft u houdings- en belastingsadviezen. De bekkenfysiotherapeut helpt u bij het leren herkennen, trainen en ontspannen van de spieren rondom het bekken en de bekkenbodemspieren. Daarbij wordt soms gebruik gemaakt van speciale apparatuur. Deze myofeedbackapparatuur meet de activiteit van de bekkenbodemspieren en maakt die voor u inzichtelijk. De bekkenfysiotherapeut is bevoegd en deskundig om indien nodig bij zowel mannen als vrouwen inwendig onderzoek te doen en inwendige behandeltechnieken toe te passen.

Daarnaast werkt de bekkenfysiotherapeut indien nodig intensief samen met huisarts en verloskundige en manueel(fysio)therapeut. Tevens neemt de bekkenfysiotherapeut deel aan het incontinentiespreekuur in het OMC (orbis medisch centrum).