Shockwave therapie.

Extracorpereal ShockWave Therapy (ESWT) oftewel Shockwave is een relatief nieuwe behandelmethode, speciaal bedoeld voor behandeling van chronische spier- en peesaandoeningen.  Langdurige (pees)blessures kunnen met shockwave therapie effectief worden behandeld. Shockwave is ontstaan vanuit de technologie van de niersteenvergruizing. Deze schokgolfmethode, waarmee urologen al decennia lang nierstenen succesvol verwijderen zonder te opereren, wordt sinds 1990 in aangepaste vorm wereldwijd gebruikt en verder ontwikkeld door orthopedisch chirurgen. Inmiddels blijkt dat Shockwave therapie een stimulerend effect heeft op botgenezing (specifiek voor pseudarthrose en slecht helende fracturen) en helend werkt bij chronische peesontstekingen. Zo worden de verhardingen in de pezen aanzienlijk minder en verdwijnen kalkafzettingen soms helemaal, en wordt de doorbloeding van de pees verbeterd waardoor herstel beter kan plaatsvinden. Om de juiste lokatie voor de toepassing van shockwave therapie te bepalen wordt indien nodig gebruik gemaakt van echografie. Voor meer informatie over echografie kunt u terecht onder het submenu echografie.

Enkele indicaties waarbij de shockwave therapie kan worden toegepast zijn:

• hielspoor
  • tenniselleboog en golfersarm
  • achillespeesblessure / ontsteking
  • klachten rondom de knieschijf
  • schouderklachten met of zonder verkalkingen

Wat verder van belang is om op te merken is dat de shockwave therapie in onze praktijk toegepast wordt binnen een totaalconcept van een gehele behandeling. Hierbij hoort dus ook uitleg over de aandoening, instructie van thuisoefeningen en eventueel meerdere andere behandeltechnieken zoals massage, oefentherapie of bracing / taping.